zaterdag 15 januari 2011

Interactief scherm en social media


In de Nieuwe Bibliotheek van Almere hebben de Hogeschool van Amsterdam en Novay een interactief touch screen geplaatst. Op het scherm kunnen bezoekers van de bibliotheek steeds nieuwe en actuele informatie vinden. Het bijzondere hiervan is dat Almeerders zelf informatie kunnen toevoegen aan het scherm via verschillende social media. De informatie op het interactieve scherm heeft betrekking op de bibliotheek zelf, maar ook op de stad Almere in het algemeen en cultuur in Almere in het bijzonder.
Een doel van het scherm is het verbeteren van de informatievoorziening binnen de bibliotheek. Via dit scherm, dat een prominente plaats heeft in de bibliotheek, kunnen de bibliotheek en de bezoekers elkaar informeren. Een tweede doel is het versterken van de ontmoetingsfunctie van de bibliotheek
Ik ben zelf betrokken bij dit project. Binnenkort zijn de eerste onderzoeksresultaten op basis van observaties en interviews bij het scherm beschikbaar.

2 opmerkingen:

  1. leuk initiatief, maar wie gaat de content controleren van de Almeerders? Tweede vraag: Wat is de toegevoegde waarde van een interactieve scherm, als je alle info op je smartphone kunt krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je vragen, Canol. De content uit sociale media wordt regelmatig gecontroleerd door de bibliotheek en door een groepje betrokken onderzoekers. We hebben bewust voor de relatieve openheid van sociale media gekozen omdat we willen onderzoeken of de mechanismen van deze media voldoende zijn om problemen met ongewenste content op het scherm zoveel mogelijk te voorkomen. Helaas hebben we vorige week de eerste gebruiker moet blokkeren.
    Wat betreft je tweede vraag: Het scherm in de bibliotheek verzamelt content die lokaal relevant is uit diverse sociale media en via RSS feeds. Het scherm biedt dus een overzicht van content die op een smart phone inderdaad ook beetje bij beetje te bekijken is. Vanwege het complete overzicht, het feit dat niet iedereen een smart phone heeft, het feit dat niet iedereen actief is op (alle hier beschikbare) sociale media en het feit dat het scherm groot is biedt dit scherm een meerwaarde. Daarnaast hopen we dat de prominente plek van het scherm ervoor zorgt dat bezoekers herinnerd worden aan de beschikbare informatie en er hierdoor vaker gebruik van maken.

    BeantwoordenVerwijderen