Hoe kunnen voorbijgangers invloed uitoefenen op een beeldscherm in de openbare ruimte, bijna alsof ze thuis met hun eigen afstandsbediening of gamecontroller voor hun eigen televisie zitten?
Op dit moment zijn de grote beeldschermen in de openbare ruimte in Nederland vrijwel nooit interactief. Ze zenden nieuws, reclame, informatie, entertainment of kunst uit en de toeschouwers zijn toeschouwers, geen deelnemers. Dit heeft waarschijnlijk effect op de betrokkenheid van de voorbijgangers. De samenstellers van het programma van het beeldscherm op het Amsterdamse Zuidplein hebben vorig jaar een onderzoek gedaan naar de impact van hun scherm. Hieruit bleek dat de meeste voorbijgangers niet registreerden wat er op het scherm te zien is. Zelf kom ik regelmatig op station Utrecht. Voor het grote scherm dat daar in de stationshal hangt geldt, voor zover ik heb kunnen vaststellen, hetzelfde.
Bij het Telematica Instituut vroegen we ons af of het mogelijk is om een mobiele telefoon te gebruiken voor interactie op een manier die verder gaat dan het plaatsen van een sms-bericht. Daarom is er in samenwerking met studenten van de HKU een game ontwikkeld. Het bijzondere aan de game is dat de hondjes waarmee gespeeld wordt bediend worden met de toetsen van de mobiele telefoon, via Bluetooth. Deze oplossing biedt voorbijgangers de mogelijkheid deelnemer te worden.
zaterdag 28 februari 2009
Mobiele telefoon als afstandsbediening
Labels:
advertenties,
entertainment,
gaming,
informatie,
interactie,
kunst,
nieuws,
research,
sociale aspecten,
woonwijken
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten