woensdag 17 juni 2009
Supportive advertising
Hoe meer informatie je over jezelf bekend maakt aan een beeldscherm in de openbare ruimte, des te beter kan het advertenties en informatie op jou afstemmen. Die profielinformatie kan bijvoorbeeld met een mobiele telefoon via Bluetooth worden verstuurd. Het voordeel van deze vorm van adverteren is dat voorbijgangers niet (zoals mensen die op internet surfden voordat Google in 2001 AdWords/AdSense introduceerde) voortdurend lastig gevallen worden met advertenties die niet aansluiten bij hun belevingswereld of bij de taak waar ze op een bepaald moment mee bezig zijn. Dat zeggen Ross Shannon and Aaron Quigley in het artikel dat ze geschreven hebben voor de workshop Pervasive Advertising '09. Het artikel heet "From intrusive to supportive: recommendations for pervasive advertising".
Het profiel van de voorbijganger, die overigens zelf beslist of hij zijn profiel deelt, moet volgens de auteurs gebruikt worden door een aanbevelingssysteem om te bepalen welke advertenties of informatie interessant zijn om te laten zien.
Bij Novay hebben we de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar aanbevelingssystemen of "recommender systems", meestal in de context van tv-gidsen. Ons doel was om mensen automatisch aanbevelingen te doen voor interessante tv-programma's. Die aanbevelingen waren, net als in de ideeën van de bovengenoemde auteurs, gebaseerd op het profiel van de gebruiker. Van dat profiel maakte vaak ook waarderingscijfers van gebruikers over specifieke programma's deel uit.
Nu we met het thema "beeldschermen in de openbare ruimte" bezig zijn gegaan binnen ons instituut, hebben we de link gelegd naar aanbevelingssystemen. Daarbij denken we verder dan aanbevelingen voor specifieke personen. We zijn bijvoorbeeld van plan de mogelijkheden te onderzoeken om aanbevelingen te doen voor een specifiek scherm op een specifiek moment. Daarbij wordt de context van het scherm inclusief bijvoorbeeld het weer, de dag van de week en de mensen die in de buurt zijn meegenomen. Hierbij spelen sensoren een belangrijke rol. Het doel van het onderzoek is om beeldschermen interessanter te maken voor voorbijgangers door de content beter aan te laten sluiten bij het moment van de dag, het weer, het feit dat in de omgeving veel mensen zich snel voortbewegen, etc. Kortom bij de context van het scherm. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de content op het scherm aantrekkelijk te maken voor grotere groepen voorbijgangers, in plaats van voor één specifieke voorbijganger.
Bron: Proceedings Pervasive Advertising '09 (p. 21 t/m 24). "From intrusive to supportive: recommendations for pervasive advertising", by Ross Shannon and Aaron Quigley
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten