donderdag 15 oktober 2009
Klimaat
In de openbare ruimte discussiëren over het klimaat. Daar werden burgers in de Deense stad Aarhus in maart 2009 toe uitgedaagd. Het project van het Digital Urban Life onderzoekscentrum, JCDecaux en de gemeente Aarhus bestond uit twee onderdelen: Climate on the Wall en Co2nfession/Co2mmitment. Climate on the Wall was een mediafacade met een soort "koelkastpoëzie" waarbij voorbijgangers woorden konden selecteren om uitspraken over het klimaat te vormen (zie video hieronder). Co2nfession/Co2mmitment bestond uit een cabine met een videocamera en een aantal abri's met beeldschermen in he centrum van Aarhus. In de cabine konden mensen voor een videocamera bekentenissen doen over hun slechte gewoonten met betrekking tot het klimaat en beloften doen voor verbetering. De bekentenissen en beloften werden vervolgens vertoond in de abri's.
Onderzoek wees uit dat op de installaties zelf niet veel discussie ontstond. Wel leidde de content op de installaties tot informele gesprekken over het klimaat tussen omstanders. Zoals ik in een eerdere post al schreef kunnen urban screens dus dienen als gespreksstof.
bron: themobilecity.nl en digitalurbanliving.dk
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten