vrijdag 13 maart 2009
Interactief pashokje
Binnen afzienbare tijd zijn er in Nederland winkels met interactieve passpiegels. Dat staat in het nummer van december 2008 van het tijdschrift EMERCE. Het Telematica Instituut heeft op dit moment al een prototype van een interactief pashokje.
In het artikel "Rfid verovert de winkel, Lingeriemerk Sapph introduceert interactieve passpiegels" wordt besproken dat Sapph volgend jaar een aantal eigen winkels gaat openen. Deze winkels worden uitgerust met interactieve passpiegels.
In eerste instantie zullen de spiegels alleen registreren welke kleding mee het pashokje wordt ingenomen. Dit gebeurt door middel van rfid-technologie. Later zullen de spiegels ook advies gaan geven, bijvoorbeeld door leuke combinaties te laten zien op basis van het meegenomen kledingstuk. Het genoemde artikel is te lezen op pagina 27 van nummer 82 van EMERCE.
Bij het Telematica Instituut hebben we nu al een prototype van een dergelijk pashokje. In het pashokje kun je informatie krijgen over het kledingstuk dat je aanpast. Er zijn drie verschillende informatielijnen.
De eerste lijn geeft achtergrondinformatie over het productieproces, bijvoorbeeld of het product milieuvriendelijk geproduceerd is.
De tweede lijn geeft informatie over het idee achter het product. Via deze informatielijn kun je bijvoorbeeld informatie opvragen over de opdruk van een shirt dat je aanpast. Voor het shirt in het bovenstaande filmpje is dat een afbeelding van de Amen drumbreak. Het pashokje geeft uitleg over deze drumbreak en laat voorbeelden zien en horen van muziekstukken waar de break in voorkomt.
De derde lijn geeft informatie over wat andere mensen van het product vinden. In het laatste deel van het bijgaande filmpje kiest de hoofdpersoon deze lijn door zijn hand naar het hartvormige icoon toe te bewegen.
Het pashokje is in opdracht van het Telematica Instituut eind 2008 gemaakt door studenten van de Crowd Connection groep van de HKU in Hilversum. Het pashokje werkt weliswaar nog maar voor één kledingstuk, maar het geeft een goed beeld van de mogelijkheden van dit nieuwe fenomeen.