In Rotterdam staat op dit moment een bushokje dat je gewicht zichtbaar maakt voor jezelf en de mensen om je heen. Het gewicht wordt getoond op één van de wanden van het bushokje als je op het bankje gaat zitten. Het gaat om een stunt van een sportschool die mensen bewust wil maken van hun gewicht.
Een filmpje van RTVRijnmond op nu.nl laat zien wat de reacties van de voorbijgangers zijn. De meeste mensen lijken best blij met het gewicht dat het bushokje aangeeft en niemand is boos of verontwaardigd over het feit dat hun gewicht zomaar aan omstanders wordt getoond. Toch kan ik me niet voorstellen dat iedereen zo reageert. Het is toch eigenlijk een inbreuk op je privacy. Maar het filmpje betreft een kleine steekproef en de mensen die geïnterviewd worden realiseren zich dat er een camera op hen gericht is. Het zou zelfs kunnen dat de mensen die kwaad werden er uitgeknipt zijn.
Dit voorbeeld doet me denken aan het interactieve bushokje dat van 26 november tot 2 december 2008 op het Rembrandtplein in Amsterdam ingericht was door de exploitant van reclamedragend straatmeubilair JCDeceaux voor telefoonfabrikant Sony Ericsson.
Voorbijgangers konden in het bushokje een foto van zichzelf maken die vervolgens dankzij een razendsnelle internetverbinding van T-Mobile terecht kwam op het grote beeldscherm op de Escape discotheek tegenover de abri. Dit was een reclamestunt van Sony Ericsson voor de C905 Cybershot.
Dit zijn allebei tijdelijke reclamestunts, maar beide laten inspirerende nieuwe mogelijkheden zien om beeldschermen in de openbare ruimte interactiever te maken. Op 28 februari 2009 schreef ik ook al over interactiviteit.
vrijdag 6 maart 2009
Bijzondere bushokjes
Labels:
abri's,
advertenties,
Amsterdam,
interactie,
openbaar vervoer,
privacy,
Rotterdam,
state of the art
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten