donderdag 23 april 2009
ZSO congres Digital Signage
Op 21 april was ik in Nieuwegein op een congres over Digital Signage georganiseerd door de branchevereniging Zeefsdruk en Signondernemingen (ZSO). Het doel van de bijeenkomst was om de mensen uit de branche op de hoogte te stellen van de mogelijkheden van het toepassen van digitale technieken.
De middag begon met een presentatie van van Christian Duykaert van Print and Display met de titel "Verschuivingen in de reclamebestedingen". Christian Duykaert sprak over de ingezette groei van de buitenreclame, onder andere veroorzaakt door het steeds minder aantrekkelijk worden van televisie als reclamemedium. Voor de in-store marketing was zijn visie dat daar nog heel lang sprake zal zijn van een combinatie van digitale met traditionele signage.
Deze visie werd gedeeld door Rijk Boerma van Buraeu Mijksenaar met betrekking tot digitale bewegwijzering in zijn presentatie met als titel "Ontwikkelingen in de signmarkt, interactieve gebouwen en de vraag naar minder borden". Bureau Mijksenaar verzorgt de bewegwijzering op onder andere stations en op Schiphol en in de RAI in Amsterdam. Voor informatie die lange tijd geldig is heeft het geen zin om voor een digitale oplossing te kiezen. Daar is print financieel aantrekkelijker. Digitale oplossingen zijn aantrekkelijk voor veranderlijke informatie zoals vertrektijden.
Jos den Hartog van Hecla Professional besprak in zijn presentatie "De ontwikkelingen in buitenreclame en LED technologie" onder andere de verschillende typen oplossingen die Hecla biedt: Branding screens, kunst, trafic control, sports, advertisers network en interactive screens. Een interessante reeks voorbeelden passeerde de revue: van het branding screen van een plaatselijke ondernemer die het scherm ook inzet voor de buurt bij belangrijke voetbalwedstrijden tot interessante kunstprojecten zoals dat van Martin Riebeek in Broekpolder waar je als je 's ochtends als forens je woonplaats verlaat uitgezwaaid wordt door stadsgenoten op een scherm boven de weg. Ook leuk om te horen was de anekdote over storingen in het grote scherm op station Utrecht. Daar bleken uiteindelijk muizen in te zitten die afkwamen op het voer dat gestrooid werd voor duiven in de stationshal.
Stan Thijssen van CBS Outdoor vertelde over "Trends in buitenreclame". CBS Outdoor verzorgt met ALIVE de content van onder andere het grote scherm in de hal van station Utrecht en de content van de schermen op metrostation Beurs in Rotterdam. CBS Outdoor kiest met ALIVE heel bewust voor het bieden van interessante informatie voor reizigers. Het verzorgen van de content voor het scherm in Lelystad waar ik een paar dagen geleden over schreef viel bijvoorbeeld buiten de scope van ALIVE. Hier is de content niet bestemd voor de doelgroep van ALIVE: reizigers. CBS Outdoor biedt met ALIVE reizigers een mix van regelmatig ververst nieuws en advertenties. De doelgroep van mobiele mensen is volgens Stan Thyssen voor adverteerders een zeer interessante. Deze doelgroep blijkt veel meer te besteden dan minder mobiele mensen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten