vrijdag 10 april 2009

ScreenMedia Expo 2009: Audio en facetracking


Op dinsdag 7 april en woensdag 8 april vond in Londen de ScreenMedia Expo plaats. Ik ben beide dagen aanwezig geweest. Er zijn me tijdens het bijwonen van lezingen en het bezoeken van stands een aantal dingen opgevallen.

Diverse sprekers hadden het over de voordelen van het toevoegen van audio aan boodschappen uitgezonden op beeldschermen. Audio zorgt niet alleen voor een verhoging van het aantal kijkers met enkele tientallen procenten, mensen onthouden de boodschap ook beter als er audio is toegevoegd.

Bovendien werkt in sommige gevallen geluid ook sfeerverhogend. En voor de gevallen waarin het onwenselijk is dat het geluid in de wijde omgeving van een scherm te horen is, is er de oplossing van Panphonics. Panphonics stond met zijn gerichte speakers op de expo. Als deze speakers aan het plafond bevestigd worden is het geluid alleen recht onder de speakers te horen. Als de speakers evenwijdig aan het scherm opgehangen worden is het geluid recht voor het scherm, afhankelijk van het volume, tot op een paar meter van het scherm te horen.

Verder werd er tijdens de ScreenMedia Expo veel gesproken over het in kaart brengen van het aantal kijkers. Aan digitaal adverteren zijn hogere kosten verbonden dan aan adverteren met bijvoorbeeld posters. Dit wordt veroorzaakt door de technologie die nodig is voor digital signage. Om de extra kosten te verantwoorden is het belangrijk om aan te tonen dat het een medium is dat extra aandacht trekt van voorbijgangers.

Uit het onderzoek dat ik besprak op 22 maart bleek dat digitale advertenties inderdaad meer aandacht trekken. Dit onderzoek is uitgevoerd met software van Trumedia, die in staat is te registreren of mensen kijken en hoe lang. Op de expo was Trumedia niet aanwezig. Wel waren er bedrijven aanwezig, bijvoorbeeld Dzine, die de facetracking software van Trumedia toepassen in de producten die zij hun klanten aanbieden.

Twee bedrijven die wel aanwezig waren die ook facetracking software aanbieden die vergelijkbaar is met die van Trumedia zijn Quividi en Wututu.

De toepassing van facetracking software is tweeledig. Aan de ene kant kun je er zoals ik al aangaf een beeld mee krijgen van de omvang van je publiek zodat je de effectiviteit van een campagne kunt beoordelen. Aan de andere kant is het niet alleen mogelijk vast te stellen of mensen kijken, maar ook hoeveel mensen kijken en of een toeschouwer man of vrouw is. Hierdoor is de exploitant van een scherm in staat de juiste content te kiezen voor de doelgroep op een specifiek moment.

Andere technologieën die opvielen doordat ze veelvuldig aanwezig waren op de expo waren 3D-schermen, interactieve schermen en ultra dunne schermen, in de vorm van zelfklevende folies voor op glas. Hierover binnenkort meer.

2 opmerkingen:

  1. Interessant!! In een retail setting blijkt dat 'schermen in de winkel' nauwelijks aandacht trekken en/of additionele omzet opleveren. Het wordt denk ik vooral belangrijk om te bepalen onder welke omstandigheden (denk aan aspecten als doelgroep, omgeving, audio, type content, etc.) adverteren op schermen iets oplevert. En uiteraard wat dat iets dan is; denk aan merkimago, loyaliteit, aankopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de ScreenMedia expo hoorde ik juist meerdere malen dat schermen in de winkel de verkoop van de producten waaraan aandacht besteed wordt aanzienlijk vehogen. En dat zeiden niet alleen de aanbieders van narrowcastingoplossingen. Ik heb het in ieder geval minimaal 1 retailer horen zeggen. Wat trouwens opvallend was, was dat retailers vaak eerder voor de sfeerverhoging die narrowcasting met zich mee brengt bleken te vallen dan voor de stijgende verkopen van specifieke producten.

    BeantwoordenVerwijderen